24 Juni 2015

Världspremiär för nya Alfa Romeo Giulia

 

  • Perfekt blandning av nya Alfa Romeo och uttrycket 'meccanica delle emozioni med 105 år av stil och italiensk teknologi.
  • Distinkt design som uttrycker tre väsentliga italienska designuttryck; känslan för proportioner, enkelhet och högkvalitativ detaljfinish.
  • Alfa Romeo-emblemet har uppdaterats, men behåller sin legendariska form och omisskännliga stil för att sticka ut i den klassiska treklöver-fronten.
  • Helt ny bil med föraren i centrum som utlovar enastående körupplevelse med rapp styrning, snabb respons i acceleration och blixtsnabba växlingar.
  • Bak- och fyrhjulsdrift är mer än bara en hyllning till de mest äkta Alfa Romeo-rötterna, det är också en teknisk löning som garanterar hög prestanda och makalös körglädje.
  • Klassledande och innovativa motorer: en sexcylindrig 510-hästars turbomotor med inspiration från Ferrari kommer att introduceras i toppversionen Quadrifoglio.
  • Snabba prestanda: Från 0 till 100 km/h på endast 3,9 sekunder.
  • Perfekt viktfördelning (50/50 mellan fram- och bakaxel), sofistikerad hjulupphängning (framaxeln är unik för Alfa Romeo) och den mest direkta styrningen på marknaden.
  • Unika, exklusiva tekniska lösningar, som Torque Vectoring för enastående stabilitet, Integrated Brake System för att avsevärt minska bromssträckan och Active Aero Splitter för aktiv aerodynamik i höga farter.
  • Alfa Romeo Giulia kombinerar extraordinär effekt och ultralätta material som kolfiber, aluminium, aluminiumkomposit och plast för att nå det bästa vikt-effekt-förhållandet (mindre än tre kg per hk).
  • Bilen introducerades för internationell media vid det nyligen renoverade Alfa Romeo- museet i Arese, Italien, som kommer att öppna för allmänheten den 30 juni.

 

I dag, på dagen 105 år efter att Alfa Romeo inledde sin fordonstillverkning, har den helt nya flaggskeppsmodellen Alfa Romeo Giulia debuterat i sin toppversion med det legendariska Quadrifoglio-emblemet inför internationell media vid Alfa Romeo-museet i Arese, nära Milano i Italien.
Ett speciellt evenemang och ett firande av Alfa Romeos mer än hundraåriga historia av fordonstillverkning, något som företaget delar med en liten utvald klubb av biltillverkare som dessutom blir ännu mer exklusiv med företagets globala försäljningsframgångar och racingsegrar inräknade. 

 

A.L.F.A. (som står för Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, vilket kan översättas till Lombard Automobil Factory, Public Company) etablerades den 24 juni 1910. Och i dag, den 24 juni 2015, när en helt ny modell introduceras skrivs nästa kapitel om företaget som aldrig slutar att förvåna. En ny bilmodell som koncentrerar dåtid, nutid och framtid i en och samma bil; ett lysande exempel på bilens excellens.

 

Och ingen annan plats hade passat bättre att fira denna unika händelse på än det nya Alfa Romeo- museet i Arese, Italien. Det är företagets "hem" där Alfa Romeos mest kända och innovativa modeller ryms och efter en renovering kommer museet åter att öppna dörrarna för allmänheten den 30 juni i år.
Bilarna som finns i museet har skrivit några av de allra viktigaste sidorna i bilens historia och är, än i dag, en källa av inspiration för unga Alfa Romeo-designers.

 

Några av dessa designers ingår i ett elitlag av ingenjörer, designers och stylister som inom FCA är kända som "The Skunks" - ett namn som används inom industrier i USA för att identifiera den allra bäst lämpade gruppen för de mest avancerade och tekniskt krävande utmaningarna. Gemensamt för Skunks-medlemmarna är att de brinner för Alfa Romeo och företagets unika "mekaniska skapelser" - vilket är mer än någonting som bara används för transport från A till B.
"Skunkarna" har ett mål; att utifrån arvet från tusentals ingenjörer, fabriksarbetare och chefer som vandrat i såväl fabriker, på kontor och runt racingbanor skapa framtidens Alfa Romeo.

 

Den nya Alfa Romeo-logotypen

Nya Alfa Romeo Giulia representerar den nya eran inom företaget genom att vara den första modellen att bära företagets nya emblem - men är samtidigt stolt över sin hundraåriga historia. För bara de som har ett långt förflutet kan möta framtidens utmaningar.
Genom att bibehålla emblemets distinkta form och stil, vilket gjort det till en åtråvärd symbol världen över, men ändå förnyat och moderniserat utseendet har designern Robilant Associanti skapat en ny version av emblemet som också innehåller stor respekt för det märkets långa historia.

 

 'La meccanica delle emozioni'

Fem element har tillsammans gjort Alfa Romeo till ett av världens mest eftertraktade bilmärken: italiensk design, klassledande innovativa motorer, perfekt 50/50 viktfördelning, unika tekniska lösningar och det bästa vikt-effekt-förhållandet. Och än i dag är dessa fem element grundingredienserna vid skapandet av en Alfa Romeo.
Bara att sitta i nya Alfa Romeo Giulia är som att kliva in i en ny dimension som kretsar kring föraren. Bilen väcker känslor och utlovar en extraordinär körupplevelse, dels genom den rappa styrningen, den snabba responsen i accelerationen och växellådans exakta växlingar. Dessutom är bak- och fyrhjulsdriften mer än bara en hyllning till de mest äkta rötterna för en Alfa Romeo-legend, det är också en teknisk lösning som garanterar hög prestanda och enastående glädje.
Allt detta summeras inom Alfa Romeo av orden "la meccanica delle emozioni". Denna djärva och distinkta mening kommer att synas över hela världen skriven i italienska för att hylla hemlandets arv där legenden föddes för mer än hundra år sedan, vilket också gör att varumärket än i dag står för italiensk stolthet, på såväl vanliga vägar och runt världens mest kända racingbanor som i hjärtat av miljoner entusiaster i jordens fyra hörn. 

 

Distinkt italiensk design

En Alfa Romeo härrör från en perfekt blandning av arv, fart och skönhet, vilket också ger skyhöga förväntningar runt om i bilvärlden. Och nya Giulia är inget undantag eftersom den bygger på tre drag från italiensk design: känsla för proportioner, enkelhet och omsorg för detaljer. Det är det "skinnet" som Alfa Romeo-stylister har skapat med noggrann omsorg för mekaniska delar. För vid utvecklingen var det bilens tekniska struktur som stod till grund för dess form och proportioner.
För Alfa Romeo var de grundläggande kraven vid utvecklingen 50/50-viktfördelning och bakhjulsdrift. Det har uppnåtts genom att motorn och de mekaniska delarna är uppbyggda mellan fram- och bakaxeln. Det är också anledningen till att Giulia har väldigt korta överhäng, lång motorhuv, en kupé som "vilar" på bakhjulen och en muskulär bakdel som visuellt pekar ut var kraften släpps fri. Allt detta betyder en utsträckt hjulbas - den längsta i sin klass - men också en av de mest kompakta karosserna. Dessa proportioner bildar den dynamiska formen av en ellips i profil. Dessutom ger de rundade vinklarna och de omgivande pelarna ett droppformat utseende som påminner om Giulietta Sprint; en av de vackraste bilarna någonsin tillverkad.

 

En ytterligare aspekt av den italienska designen är "enkelhet" vilket tvetydligt innebär en av de mest komplexa processerna inom bilindustri: att designa en bil. Bakom en enkel och naturlig design som framhäver eleganta linjer och sofistikerad italiensk smak ligger ett komplext och långt arbete. Detta arbete genomsyrar hela Alfa Romeos historia med rena och avskalade linjer. Det är också anledningen till att nya Alfa Romeo har stark identitet genom endast några enkla drag: en linje längsmed sidorna som markerar dörrarna och ramar in dess handtag och den legendariska treklövern i fronten. Troligtvis ett av de mest kända och omisskännliga designelementen i bilens historia.  

 

Dessutom kännetecknas italiensk stil av högkvalitativa ytskikt med harmoniska reflektioner. Resultatet är nya Giulia som är skulpterad enligt formen av en stor katt precis på väg att göra ett jättehopp.
Och samma inspiration hittar vi inuti bilen. Där är allt avskalat, rent och koncentrerat kring föraren, till exempel reglagen för att växla mellan bilens olika körlägen som är placerade på ratten. Förarens position är som utskuren ur en diagonal tunnel och har en lätt vågformad instrumentpanel framför sig. Där finns de smart placerade mätarna som förstärker känslan av en skräddarsydd kostym med handgjorda detaljer och förstklassiga material. Kolfiber, trä och tyger noga utvalda för dess visuella och behagliga känsla finns där för att ytterligare förstärka känslan av mänsklig kontakt. 

 

Klassledande och innovativa motorer

Klassledande och innovativa motorer är ytterligare ett kännetecken för en äkta Alfa Romeo. Det är också därför en helt ny motor, unik i sin teknologi och prestanda, har skapats för den värsta Quadrifoglio-versionen.

 

I den kommer en ny sexcylindrig bensindriven turbomotorn att sitta. Den har utvecklats av ingenjörer med erfarenhet från Ferrari och lämnar 510 hästkrafter vilket ger enastående prestanda. Exempelvis går accelerationen från 0 till 100 km/h på endast 3,9 sekunder.
Men trots de den höga effekten är den nya motorn förvånansvärt bränslesnål och har utrustats med ett elektroniskt styrt cylinderavstängnings-system. Självklart är, precis som alla nya bensin- och dieselmotorer, även den här sexcylindriga motorn helt tillverkad i aluminium för att på så sätt reducera vikten främst över framaxeln och samtidigt ge det där äkta Alfa Romeo-ljudet.

 

Perfekt viktfördelning

Nya Alfa Romeo Giulia har en perfekt viktfördelning med hälften över framaxeln och hälften över bakaxeln, vilket uppnåtts genom smart hantering av vikter och material. Viktfördelningen är grundläggande för att säkerhetsställa körglädjen i en Alfa Romeo och nås genom att finjustera layouten och ge de tyngsta komponenterna en central position som möjligt.

 

Även stötdämpningen är av stor betydelse för såväl viktfördelning som komfort. I Giulia säkerhetsställer en multilänkaxel bak maximal prestanda, körglädje och komfort. Till framaxeln har en ny dubbelarmad upphängning utvecklats för att garantera en snabb och exakt styrning. Denna Alfa Romeo-exklusiva lösning ger ett konstant spår i kurvor och kan hantera kraftiga sidoaccelerationer som en följd av perfekt väghållning. Oavsett hastighet och situation är Alfa Romeo Giulia med sin direkta styrning naturlig och instinktiv att köra.

 

Innovativa och exklusiva tekniska lösningar

För att ytterligare uttrycka Alfa Romeos ingenjörskonst, design, tillverkning och materialval bestämdes det att elektronik endast ska användas för att göra körningen ännu mer spännande, men att körupplevelsen i grund och botten ska bygga på klassisk och välbyggd mekanik.
Ett exempel på det här är bland den exklusiva tekniska lösningen Torque Vectoring, som genom en dubbelkoppling låter den bakre differentialen att fördela vridmomentet individuellt till varje hjul. Genom det förbättras också greppet och framkomligheten på halt underlag. Därför är också körningen både säker och rolig, utan att stabilitetsystemet inkräktar på körglädjen.
En annan innovativ funktion som introduceras i nya Alfa Romeo är det elektromekaniskt system är "Integrated Brake System" som kombinerar stabilitetskontroll med traditionell servobromsverkan för omedelbar bromskraft och rekordkort stoppsträcka.

 

Nya Alfa Romeo Giulia har också ett system som aktivt justerar och hanterar aerodynamiken för bästa prestanda och grepp oavsett hastighet. Det, tillsammans med ett enastående lågt Cx-värde ger perfekt balans av kraften genom kurvor. Alla dessa system hanteras av chassits "hjärna" Chassis Domain Control som kontrollerar bilens elektronik för att optimera prestanda och körglädje i samtliga situationer.

 

En ytterligare nyhet är också en moderniserad version av Alfa DNA vilket ändrar bilens dynamiska karaktär beroende på förarens val: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (ett eco-läge som för första gången implementerats i en Alfa Romeo) och det naturligtvis Racing-läge (på prestanda-versionerna).

 

Passagerarutrymmet i den nya bilen erbjuder det bästa när det gäller kvalitet, säkerhet, utrustning och komfort med en specifik Alfa Romeo-detalj: förarens centrala position. Det är ingen slump att bilens huvudsakliga reglage är sitter monterade i ratten, som på en Formel 1-bil, där föraren justera Alfa DNA-lägena och infotainment-systemet genom två användarvänliga rattar.

 

Ledande vikt-effekt-förhållande

För att nå ett optimalt vikt-effekt-förhållande (betydligt längre än tre kilo per hästkraft), kombinerar nya Alfa Romeo Giulia extraordinär motoreffekt tillsammans med ultralätta material. Exempelvis är såväl kardanaxel, tak och motorhuv tillverkat av kolfiber medan motor, bromsar, hjulupphängning och många av karosskomponenterna är tillverkade i aluminium. Den bakre tvärgående balken är i sin tur tillverkad av aluminiumkomposit och plast.

 

För att minska den totala vikten består bromssystemet av aluminiumkomponenter och keramiska skivor, samtidigt som sätena har ramar av kolfiber. Men trots all denna viktoptimering har karossen klassledande vridstyvhet för att garantera långsiktig hållbarhet, låg ljudnivå och komfort och väghållning även i de mest extrema situationer.

 

 

 

Är du journalist och önskar mer information? Kontakta:

Bjarne Petersen
Public Relations Director
Mobiltelefon: +45 2927 8832

E-post: bjarne.petersen@fcagroup.com

www.alfaromeopress.se / www.alfaromeopress.com
www.alfaromeo.se

 

 

 

senaste videorna

avancerad sökning

Sök...

Från
Till
Sök

Bilder


Download

Related images


Bifogade filer


Länkar