30 mies 2016

Nya Alfa Romeo Giulia lanseras i Sverige – priser, datum och utrustning

En av bilårets största lanseringar och en av de mest omtalade modellerna närmar sig Sverige – här är nya Alfa Romeo Giulia. Fyra motoralternativ, tre utrustningsversioner, bakhjulsdrift och med ett pris från 305 000 kronor redan vid lanseringen i Sverige. Till svenska handlare i september – öppen för beställning från 7 juni 2016.

En av bilårets största lanseringar och en av de mest omtalade modellerna närmar sig Sverige - här är nya Alfa Romeo Giulia.
Fyra motoralternativ, tre utrustningsversioner, bakhjulsdrift och med ett pris från 305 000 kronor redan vid lanseringen i Sverige.
Till svenska handlare i september - öppen för beställning från 7 juni 2016.

En helt ny teknisk struktur med nya motorer och ny teknologi - men mer Alfa Romeo än någonsin tidigare till hjärta och karaktär. Med nya Giulia har Alfa Romeo hämtat essensen ur det legendariska varumärket som står för design, körglädje och teknik. Det har gjort nya Giulia till en av bilvärldens mest eftertraktade lanseringar och omtalade modeller. Nu kommer den till Sverige - med debut hos återförsäljarna i september.

Vid lanseringen i Sverige kommer nya Giulia med fyra motoralternativ - två bensinversioner och två dieselversioner - med effekt från 150 till 510 hästkrafter, vilket ger en Giulia för alla tillfällen - och alltid med en oslagbar körglädje. Toppmodellen Q har 510 hästkrafter och den nyutvecklade 2,0 Turbo-bensinmotorn har 200 hästkrafter. Med dieselmotor under huven är effekten 150 och 180 hästkrafter.
Oavsett effekt levererar nya Giulia förstklassiga köregenskaper och körglädje enligt devisen "meccanica delle emozioni" - vilket i Giulia betyder karaktäristisk italiensk design tillsammans med bakhjulsdrift, innovativa motorer i världsklass, unika tekniska lösningar, låg vikt med 50/50-fördelning och klassens bästa vikt-effekt-förhållande.
Tack vare kardanaxel i kolfiber, motorer i aluminium och flera karossdelar som skärmar och motorhuv i lättmetall är tjänstevikten från låga 1 374 kilo. Dessutom har karossen minimalt luftmotstånd och luftmotståndskoefficienten på 0,25 cw är bland de lägsta i klassen.

Smart säkerhetsteknik och förstklassiga köregenskaper
Nya Giulia har också avancerad säkerhetsteknik som Forward Collision Warning och AEB med autobroms som standard tillsammans med Lane departure warning och det nya bromssystemet IBS. Dessutom ingår Alfa Connect med 6,5-tums pekskärm, klimatanläggning, farthållare och eluppvärmd ratt i standardutrustningen.
Till Giulia har Alfa Romeo också utvecklat en ny hjulupphängning och fjädring som optimerar fjäderbenets vinkel för att kontrollera krafter i samtliga riktningar, vilket ger både säkra och underhållande köregenskaper. Dessutom har Giulia en av marknadens mest intuitiva och direkta styrning.

Avancerade motorer med högsta effektivitet
För första gången har den turboladdade MultiAir-motorn utrustats med avancerad direktinsprutning, vilket i Giulia 2,0 Turbo ger 200 hästkrafter. Med bakhjulsdrift och den snabba och effektiva åttaväxlade automatlådan accelererar nya Giulia 2,0 Turbo från 0 till 100 km/tim på 6,6 sekunder och släpper ut 138 gram CO2 per kilometer.

Vid lanseringen i Sverige kommer också Giulia med två dieselmotorer. Båda med 2,2 liters slagvolym och 109 gram CO2-utsläpp per kilometer, men med 150 och 180 hästkrafter.
150-hästarsmotor accelererar till 100 km/tim på 8,4 sekunder och 2,2 JTDM med 180 hk avverkar samma stint på 7,2 sekunder respektive 7,1 med automatlåda.
Såväl bensin- som dieselmotorerna har maximalt vridmoment redan från 1 750 varv per minut, vilket ger maximal körbarhet och kraft i alla situationer.

Giulia Q med 510 hästkrafter
I toppmodellen Giulia Q sitter en ny 2,9-liters V6 BiTurbo-motor med hela 510 hästkrafter och 600 newtonmeter i vridmoment. Med en toppfart på 307 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 3,9 sekunder är nya Giulia Q en komplett fullblodsracer.
Motorhuv och tak i kolfiber, keramiska bromsar som tillval och Alfa Active Torque Vectoring som genom två dubbelkopplingar vid bakaxeln blixtsnabbt och noggrant fördelar kraften till det hjul med bäst grepp är bara några av teknikerna som finns tillgängliga. Giulia Q är också utrustad med Active Aero framspoiler som aktivt förbättrar aerodynamiken beroende på hastighet och körförhållanden.

Generös standardutrustning och fyra modellversioner
Nya Giulia kommer vid lanseringen i tre förmånliga och välutrustade utrustningsversioner. I grundmodellen Giulia ingår bland annat autobroms, filhållningsassistent, IBS-bromssystem, eluppvärmd ratt och elmanövrerade stolar fram med svart tygklädsel, två-zons klimatanläggning, regn- och ljussensor, farthållare, Alfa DNA körprofilsväljare, Alfa Connect med 6,5-tumsskärm med Bluetooth och åtta högtalare samt delbart baksäte i 40/20/40-konfiguration.
I Giulia Super ingår dessutom klädsel med tyg och läder kombinerat, 17-tumsfälgar, dubbla kromade ändrör, instegslister i aluminium och möjlighet till tvåfärgad instrumentpanel.

I Giulia Q ingår i sin tur bland annat, förutom den kraftfulla 510-hästarsmotorn, även elmanövrerade läder/Alcantara-sportsäten fram, eluppvärmd ratt, instrumentpanel med kolfiberinlägg, läderklädd instrumentpanel och dörrsidor, röd sportknapp på ratten med nyckellöst låssystem, parkeringssensorer fram och bak med backkamera och Q-unika tekniker som Active Aero framspoiler, Alfa DNA med racefunktion, Alfa Active suspension, Alfa Chassis Domain Control och Alfa Active Torque Vectoring.

Nya Giulia finns öppen för beställning hos svenska återförsäljare från 7 juni 2016, med lansering på svenska marknaden i september. 

Modellprogram och priser
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 150 hk 305 000 kr
Alfa Romeo Giulia 2,2 JTDM Super 180 hk 335 000 kr
Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM Super 180 hk aut 355 000 kr

Alfa Romeo Giulia 2,0 Turbo Super 200 hk aut 345 000 kr

Alfa Romeo Giulia Q 510 hk 690 000 kr

Standardutrustning Giulia
• Forward Collision Warning (FCW) och AEB - automatisk nödbroms
• Lane departure Warning (LDW)
• IBS-bromssystem
• Kardanaxel i kolfiber
• Elmanövrerade säten fram med svart tygklädsel
• 16" aluminiumfälgar
• Två-zons klimatanläggning
• Regn- och skymningssensorer
• Farthållare
• Dimljus fram
• Eluppvärmd ratt
• 3.5" TFT färgskärm
• Alfa DNA - system
• Alfa Connect infotainment med 6,5" skärm, Bluetooth och 8 högtalare
• Start & Stop
• Delbart baksäte 40/20/40

Giulia - Super
• Läder-/tygklädsel
• Instegslist i aluminium
• Möjlighet att välja tvåfärgad instrumentpanel och dörrpaneler
• 17" aluminiumfälgar
• Dubbla kromade ändrör

Giulia - Q
• Active Aero aktiv front spoiler
• Alfa DNA med Race funktion
• Alfa Active suspension
• Alfa Chassis Domain Control
• Alfa Active Torque Vectoring
• 19" aluminiumfälgar
• Två-zons klimatanläggning
• Svarta bromsok i aluminium
• 35W Xenon med AFS
• 2x2 dubbla ändrör
• Parkeringssensorer fram och bak
• Eluppvärmd ratt med röd startknapp
• Keyless go
• El-infällbara sidospeglar med automatisk avbländning
• Backkamera
• Elmanövrerade läder/Alcantara sportsäten
• 7" TFT färgskärm
• Instrumentpanel med kolfiberinlägg
• Tak, motorhuv och bakre spoiler i kolfiber
• Läderklädd instrumentpanel och dörrpaneler


Pressbilder kan laddas ner här:
http://www.alfaromeopress.com/gallery/detail/1560

Giulia Quadrifoglio:
http://www.alfaromeopress.com/gallery/detail/1524

Videomaterial kan hittas här:
http://video.alfaromeopress.com/p/it/en/alfaromeo/post/30899

Giulia Quadrifoglio:
http://video.alfaromeopress.com/p/it/en/alfaromeo/post/30900


___________________________________________________________________________________


Är du journalist och önskar mer information? Kontakta:
Bjarne Petersen
PR- och informationschef
Mobiltelefon: +45 2927 8832
E-post: bjarne.petersen@fcagroup.com
www.alfaromeopress.se