24 geas 2015

Nu öppnas dörrarna till Alfa Romeos historiska museum i Arese

Alfa Romeo firar sitt 105-årsjublieum genom att åter öppna sitt historiska museum i Arese, nära Milano i Italien, för allmänheten. Museet är bilföretagets hjärta och rymmer såväl bokhandel och café som testbana leveransområde för kundbilar. En perfekt kombination av dåtid, nutid och framtid.

Alfa Romeo firar sitt 105-årsjublieum genom att åter öppna sitt historiska museum i Arese, nära Milano i Italien, för allmänheten.

Museet är bilföretagets hjärta och rymmer såväl bokhandel och café som testbana leveransområde för kundbilar.
En perfekt kombination av dåtid, nutid och framtid.

Efter invigningen den 24 juni 2015 i samband med världspremiären av nya Alfa Romeo Giulia öppnar Alfa Romeo åter upp sitt museum "La macchina del tempo - Museo storico Alfa Romeo" för allmänheten den 30 juni.
Från och med då kommer museet hålla öppet varje dag, förutom tisdagar, från 10:00 till 18:00 - och på torsdagar ända till 22:00. Se museets hemsida för exakta öppettider: www.museoalfaromeo.com

Museet är hem för några av de allra mest betydelsefulla delarna i Alfa Romeos historiska bilsamling, som vuxit sedan tidigt 1960-tal och framåt.
Första gången museet invigdes var 1976 men höll då endast öppet för allmänheten efter överenskommelse. Men när produktionen vid anläggningen i Arese lades ner nästan 30 år senare stängde till slut också museet under 2009.

Men som en del i Alfa Romeos globala nystart har museet i Arese, med dess symboliska plats i företagets historia, utsetts till en vändplats för bolagets pånyttfödelse. I slutet av 2013 anlitades arkitekten Benedetto Camerana för att ta fram en ny design av museet och samtidigt bevara byggnaden. Arbetet påbörjades sommaren 2014 och mindre än tolv månader senare var hela den omfattande renoveringsprocessen slutförd av FCA Partecipazioni.
Från det att Alfa Romeo grundades till dess att företagets köptes av Fiat 1986 hade Alfa Romeo sitt huvudkontor i Arese, vilket efter köpet kom att bli en viktig fabrik för Fiat-koncernen innan tillverkningen upphörde 2005.

Den stora ombyggnationen har gjort byggnaden mer tillgänglig för dess nya funktion och förberett den för framtida besökare.
En röd tråd, bokstavligt talat, i byggnadens nya design är den röda linjen som löper genom hela komplexet, från det utskjutande taket vid besöksentrén, genom hallen och längsmed rulltrappor och hela vägen dit utställningen tar vid. Denna arkitektoniska detalj, som tydligt kan ses från motorvägen utanför med dess klara "Alfa-röda" färg, är också symbolen för museets pånyttfödelse. En modern detalj inuti ett 1970-talskomplex, en nödvändig koppling mellan då- och nutid.

Utställningen består av 69 bilmodeller som inte bara symboliserar Alfa Romeos utveckling, utan även hela bilindustrins utveckling. Här finns bilmodeller som:


- Den allra första A.L.F.A.-bilen 24 hp från 1910.
- Den legendariska Mille Miglia-segraren 6C 1750 Gran Sport körd av Tazio Nuvolari.
- 8C coachbuilt by Touring.
- Gran Premio 159 "Alfetta 159"-segerbilen i Formel 1 med föraren Juan Manuel Fangio

Själva kärnan i varumärket har delats in i tre principer: Timeline, vilket representerar den industriella framgången. Beauty, vilka berör design och Speed: som summerar teknologi och låg vikt. Varje princip har i sin tur dedikerats en egen våning i museet.
Timeline som huserar på museets första våning har en samling av 19 bilar som bäst representerar Alfa Romeos utveckling. Var och en av bilarna ackompanjeras av en digital informationspanel och utställningen kompletteras genom en smart station där besökare kan läsa mer om varje modell.
Utställningen "Quelli dell'Alfa Romeo" visar hur det legendariska företagets har formats under mer än 100 år tack vare de tusentals personer som alla bidragit till företagets tillväxt. Från arbetarna i fabriken, testare och designers till ingenjörer.

Utställningens andra del, kallad Beauty, håller till på det andra våningsplanet och innehåller ett flertal områden med olika teman, bland annat:


- "I Masteri dello stile" (stilens mästare) som kombinerar nio olika designexempel från varje era.
- "La scuola italiana" (den italienska skolan) vilken innehåller bilar tillverkade av Touring under Superleggera-eran under 1930- och 1940-talet.
- "Alfa Romeo nel cinema" (Alfa Romeos på filmduken).
- "Il Fenomeno Giulietta" (fenomenet Giulietta) och "Giulia: disegnata dal vento" (Giulia: designad av vinden) som symboliserar tillväxten och den italienska stilen under 50- och 60-talet.

Tredje delen är dedikerad till Speed-utställningen som återfinns på källarplan. Det här är den mest spännande avdelningen där Alfa Romeo-entusiaster får möta stjärnorna som gett Alfa Romeo de mest framgångsrika segrarna. Genom "Nasce la leggenda" (en legend är född) kan besökare följa med i tävlingarna mellan de två världskrigen hela vägen fram till Formel 1-debuten.
Därefter kommer besökarna in i "Tempio delle vittorie" (segrarnas tempel) som är ytterligare en utställning med bilder, ljud och rörliga filmer som representerar de tio största triumferna i Alfa Romeos historia. Resan avslutas med en lekfull och spektakulär final "bolle emozionali" som med filmvisning i 360-grader och 4D-teknik ger besökarna en upplevelse helt tillägnad framgången hos Alfa Romeo.

 

Är du journalist och önskar mer information? Kontakta:
Bjarne Petersen
Public Relations Director
Mobiltelefon: +45 2927 8832
E-post: bjarne.petersen@fcagroup.com
www.alfaromeopress.se / www.alfaromeopress.com
www.alfaromeo.se