02 Mars 2016

Framtiden för Alfa Romeo på Genève-salongen 2016

Helt nya Alfa Romeo Giulia tillsammans med nya Giulietta. På internationella bilsalongen i Genève 2016 visas framtiden för Alfa Romeo.
Premiär för fyra versioner av efterlängtade Giulia med nya motorer, växellådor och paket.

- Premiär för nya motorer och utrustningsversioner i Giulia.
- Tre nya kraftfulla och effektiva bensin- och dieselmotorer.
- Giulia kan förbeställas från 15 april 2016.
- Ny och sportigare Giulietta.

Stockholm, 2016-03-01 - När den internationella bilsalongen i Genève slår upp portarna står en av årets mest eftertraktade modeller och legendariska bilföretag i rampljuset. Helt nya Giulia presenteras med nya motoralternativ och i nya modellversioner.
I Sverige kan toppversionen Giulia Quadrifoglio 2,9 BiTurbo med 510 hästkrafter förbeställas från den 15 april och har då ett grundpris på 690 000 kronor.

På mässgolvet i Genève står också nya Giulietta som uppdaterats till pånyttfödelsen av Alfa Romeo. Lätt uppdaterat utseende med ny front och nya motorer för att ytterligare förstärka körglädjen.

Nya Alfa Romeo Giulia
Som första modell i legendariska Alfa Romeos pånyttfödelse är Giulia mycket mer än en ny bil - det är ett paradigmskifte. Nya Giulia har karaktäristiskt italiensk design och superb kvalitetskänsla kombinerat med klassiska Alfa Romeo-egenskaper och imponerande körglädje genom en alert styrning, rapp acceleration och snabb drivlina.
Men bakhjulsdriften är mer än en enkel hyllning till Alfa Romeos rötter - det är också en teknisk konstruktion som garanterar hög prestanda och enastående körglädje. I nya Giulia finns optimal viktfördelning, sofistikerad Alfa Romeo-patenterad hjulupphängning och den mest direkta styrningen på marknaden - tillsammans med klassens lägsta vikt och ett vikt-/effektförhållande på mindre än tre kilo per hästkraft.

Förutom blixtsnabba Giulia QV med 2,9-liters turboladdad V6-motor och 510 hästkrafter (0-100 km/tim på 3,9 s, toppfart på 307 km/tim) kommer ytterligare tre motoralternativ att erbjudas till nya Giulia, samtliga med de karaktäristiska egenskaperna som gjort Alfa Romeo legendariskt. Bakhjulsdrift är standard och fyrhjulsdrift finns som tillval. Samtliga motorer tillverkas i Italien och har klassledande effektivitet och prestanda.

- 2,0-liters TB-motor: Ny bensinmotor tillverkad helt i aluminium med MultiAir, "2-i-1"-överladdningssystem och direktinsprutning med 200 bars tryck som ger såväl snabb respons som effektiv och bränslesnål gång. I Giulia levererar motorn 200 hästkrafter vid 5 000 v/min och 330 Nm vid 1 750 v/min och kommer med en åttaväxlad Q-Tronic automatlåda.

- 2,2-liters JTDm-motor: En helt ny motor och den första dieselmotorn någonsin hos Alfa Romeo att helt tillverkas i aluminium. Senaste generationens MultiJet II-insprutningssystem med IRS och arbetstryck på 2 000 bar. Turbo med variabel geometri och med elektroniska ställdon minimeras laddtryckets svarstid och ger tydliga fördelar i effektiviteten. En balansaxel ger dessutom hög komfort och bra körbarhet.
Två versioner av motorn finns tillgängliga med 150 (380 Nm) respektive 180 hästkrafter (450 Nm). Med 180 hästkrafter finns också en ECO-version med utsläpp under 100 gram CO2 per kilometer. Motorn kan kombineras med både den nya åttaväxlade automatlådan Q-Tronic och en sexväxlad manuell.

- 2,9 BiTurbo: Med 510 hästkrafter och 600 newtonmeter ger den turboladdade 2,9-liters V6-motorn nya Giulia enastående köregenskaper och fantastisk körglädje. Speciellt framtagen för toppversionen Quadrifoglio som accelererar till 100 km/tim på 3,9 sekunder och har en topphastighet på 307 km/tim. Innovativa system som automatisk cylinderavstängning ger låg bränsleförbrukning och med manuell växellåda släpper nya Giulia QV ut 198 gram CO2 per kilometer.

Kaross och bottenplatta i nya Giulia bygger till stor del på ultralätta material och i Quadrifoglio-versionen är såväl motorhuv, tak, frontspoiler, bakvinge och karossdelar tillverkade i kolfiber. Olastad väger den 1 524 kg vilket ger ett vikt-/effektförhållande på mindre än tre kg per hästkraft.
Med 2,2-liters dieselmotorn och 180 hästkrafter väger nya Giulia 1 374 kg.

Nya Giulia är utrustad med flera innovativa förarassistans- och säkerhetssystem för att göra resan lugnare och säkrare. Ett kollisionsvarningssystem med autobroms upptäcker automatiskt andra fordon och fotgängare och varnar för dessa om kollisionsrisk föreligger. Skulle föraren inte reagera bromsar bilen automatiskt för att undvika en olycka.
Giulia kommer också med adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare och smarta strålkastare för högsta säkerhet.

Nya Giulia lanseras i totalt 13 exteriörfärger, 18 olika interiörversioner, två paket och i tre utrustningsnivåer med såväl bak- som fyrhjulsdrift och åttaväxlad automatlåda och sexväxlad manuell.

- Giulia: Grundnivån med 16-tums aluminiumfälgar, halogenstrålkastare med DRL-funktion, kollisionsvarningssystem med autobroms, filhållningsassistent, klimatanläggning, farthållare, regn- och ljussensor, Alfa Connect-systemet med 6,5-tumsskärm och Alfa DNA-väljare.

- Super: Förutom den generösa standardutrustningen i Giulia kommer Super-versionen med 17-tums aluminiumfälgar, interiör med halvläderklädsel och tre valbara interiörfärger.

- Quadrifoglio: Den mest högpresterande och lyxiga modellen av nya Giulia är Quadrifoglio med sin 510-hästarsmotor. Ett unikt utseende genom extra luftintag, sportiga stötfångare och ett aktivt aerodynamikpaket. Som tillval finns också keramiska bromsar och ultralätta kolfibersäten.

Nya Giulia kan utöver modellversionerna också utrustas med bland annat det smarta och användarvänliga infotainment-system Connect Nav 3D-system med 8,8-tumsskärm som är utvecklat tillsammans med Magneti Marelli. Systemet fungerar med Apple CarPlay och Android Auto och har DAB-radio och högupplösta 3D-navigationskartor. Giulia kan också utrustas med ljudsystem från Harman Kardon.
Nya Giulia har också förarinformationssystem med antingen 3,5- eller 7,0-tumsskärm planerad bakom ratten, beroende på utrustningsnivå.

Strax efter debuten på bilsalongen i Genève öppnar också orderböckerna för nya Giulia - den efterlängtade bilen kan förbeställas hos svenska återförsäljare från den 15 april och har ett grundpris på 690 000 kronor.

Nya Alfa Romeo Giulietta
Giulietta uppdateras med tydlig sportigare karaktär, nya designelement och flera familjekopplingar till fascinerande Giulia.
Den sportiga italienaren debuterar på bilsalongen med en ny 1,6 JTDm-motor med 120 hästkrafter och Alfa TCT dubbelkopplingsväxellåda. Motorn och automatlådan ger en mycket snål gång med endast 3,8 l/100 km i bränsleförbrukning och 99 gram CO2 i utsläpp utan att körglädjen går förlorad. 0-100 km/tim går på 10,2 sekunder och toppfarten är 195 km/tim. Motorn kommer dock inte att lanseras i Sverige i år.

I Sverige lanseras nya Giulietta i stället i två modellversioner och med totalt fem motoralternativ. Tre bensinmotorer med effekt mellan 120 och 240 hästkrafter samt två dieselmotorer med 150 och 175 hästkrafter. Motorerna ger tillsammans med direkt styrning, utvecklad stötdämpning och balanserad viktfördelning den karaktäristiska "Alfa Sprit". Flera tekniker - från belysning till drivlina, hjulupphängning och avgassystem - är dessutom utvecklade tillsammans med Magneti Marelli.

Nya toppversionen Giulietta Veloce kommer med den kraftfulla 1750 Turbo-motorn med 240 hästkrafter. Tillsammans med sin sportiga karaktär, 17-tums aluminiumfälgar, bromssystem från Brembo och läder-/Alcantaraklädda säten med kontrastsömmar och kolfiberinlägg är nya Giulietta Veloce en av segmentets roligaste och mest karaktäristiska bilmodeller med enastående körglädje.

 

Är du journalist och önskar mer information? Kontakta:
Bjarne Petersen
Public Relations Director
Mobiltelefon: +45 2927 8832
E-post: bjarne.petersen@fcagroup.com
www.alfaromeopress.se / www.alfaromeopress.com
www.alfaromeo.se

Pressbilder för nedladdning finns tillgängliga på http://media.fcaemea.com

 

 

senaste videorna

avancerad sökning

Sök...

Från
Till
Sök

Bifogade filer