16 čakč 2015

Alfa Romeo storsatsar i Frankfurt 2015 – världspremiär för nya Giulia

När 2015 års bilsalong i Frankfurt öppnar portarna står Alfa Romeo redo för ett paradigmskifte. På scen i den helt nya montern står nya Alfa Romeo Giulia i sin 510 hästkrafter starka Quadrifoglio-kostym tillsammans med ikoner som 4C och en klassisk Giulia T.I. Super från 1964.

  • Alfa Romeo tar helt nya Giulia till 2015 års bilsalong i Frankfurt - en modell med perfekt kombination av nya Alfa Romeo och "la meccanica delle emozioni."
  • Nya Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kostar under 700 000 kronor - svensk lansering under första kvartalet 2016.
  • Bredvid Giulia står också Alfa Romeo 4C i såväl Coupé- som Spider-version - en modern ikon som representerar racingkänslan i Alfa Romeos DNA.

Alfa Romeo återvänder till bilsalongen i Frankfurt med en helt ny mässyta, nya modeller och en odiskutabel premiumkänsla. Stjärnan i den nya montern är naturligtvis nya Alfa Romeo Giulia som i Quadrifoglio-version är tillverkarens nya flaggskepp och som representerar såväl märkets nya era som det klassiska uttrycket "'la meccanica delle emozioni" - mekanik genom känslor.
När salongen slår upp portarna offentliggörs samtidigt priset för Quadrifoglio-versionen av det nya flaggskeppet Giulia. Svensk försäljningspremiär blir under första kvartalet 2016 och prislappen för den 510 hästkrafter starka toppmodellen hamnar i Sverige på mindre än 700 000 kronor.
Intresserade kunder kan redan nu anmäla sitt intresse på www.alfaromeo.se och få erbjudande om specialerbjudande på en extra speciell performance-utgåva inför lanseringen.

Bredvid nya Giulia i Alfa Romeos monter står också den moderna klassikern 4C i både Coupé- som Spider-version. Oavsett takkonstruktion är 4C en ikon som representerar racingsjälen inom Alfa Romeos DNA med enastående prestanda och förträfflig ingenjörskonst för bästa möjliga köregenskaper. I montern finns även 1964 års Giulia T.I. Super som bär den gröna fyrklövern som förärats de allra sportigaste Alfa Romeo-modellen sedan 1923.
Eftersom Alfa Romeo i år också firar 105 år som biltillverkare, något som enbart en handfull övriga tillverkare också kan göra, har en unik och helt ny monter skapats för att uttrycka märkets känsla - bland annat genom ett 80 meter högt torn fyllt av LED-skärmar. Dessutom visas märkets moderniserade emblem upp.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
En mängd olika versioner av nya Alfa Romeo Giulia kommer att finnas på mässgolvet. Fem olika kulörer - Competizione Red, Trofeo White, Vulcano Black, Vesuvio Grey och Montecarlo Blue - men samtliga i toppversionen Quadrifoglio med en 2,9-liters turboladdad V6-motor.
Motorn, som blir märkets nya referenspunkt, är byggd av Alfa Romeo men med inspiration och erfarenhet från koncernsyskonet Ferrari. Totalt finns 510 hästkrafter och 600 Newtonmeter tillgängligt, vilket ger en toppfart på hela 307 km/tim och en acceleration från 0 till 100 km/tim på endast 3,9 sekunder.
Trots sin höga effekt är motorn den snålaste i klassen och släpper endast ut 198 gram koldioxid per kilometer.
Dessutom har de italienska ingenjörerna inom Alfa Romeo prioriterat bromsverkan och bilen är utformad för att bromsa från 100 km/h till stillastående på mindre än 32 meter.

Alfa Romeo Giulia kommer att finnas både som fyrhjulsdriven och på klassiskt Alfa Romeo-sätt med bakhjulsdrift, vilket förutom att ge hög prestanda och körglädje också är en hyllning till det legendariska märkets mest genuina rötter. Giulia har också en jämn viktbalans med 50/50-fördelning över fram- och bakaxel samt en Alfa Romeo-unik och sofistikerad konstruktion för hjulupphängningen. Styrningen är den mest direkta på marknaden och ett Torque Vectoring-system fördelar kraften till rätt hjul för bästa fäste samtidigt som det integrerade bromssystemet avsevärt minskar bromssträckan och den aktiva Aero Splittern reglerar aerodynamiken och marktrycket i höga hastigheter.

Genom omfattande användning av ultralätta material så som kolfiber, aluminium, aluminiumkomposit och plast har nya Alfa Romeo Giulia ett vikt/effekt-förhållande på lägre än tre och en torrvikt på enbart 1 524 kilogram. Den låga vikten har uppnåtts genom att bland annat använda kolfiberramar i sätena, aluminiumkomponenter till bromsarna och keramiska bromsskivor. Trots den låga vikten har bilen klassens bästa vridstyvhet, vilket behövs för att säkerställa långsiktig kvalitet, ljudnivå och superbra köregenskaper även i situationer där bilen utsetts för extrem stress.

Bilen är designad med den tekniska arkitekturen som grund, vilket för Alfa Romeo var en jämn viktfördelning över fram- och bakaxel och drivning på bakhjulen. Det har gett extremt korta överhäng och segmentets längsta hjulbas, men också en av klassens mest kompakta karosser. Interiört har mycket arbete lagts på att skapa ett högklassigt detaljarbete med mycket högkvalitativa materialval med en avskalad interiör och instrumentering som omger föraren.

Innovativa motorer med spjutspetsteknik
Nya motorer med spjutspetsteknik är ytterligare en del av nya Alfa Romeo - och högst upp står den 2,9-liters V6-motorn med turboladdning och 510 hästkrafter som finns i Quadrifoglio-versionen. Motorn är utvecklad av ett team med ingenjörer som tidigare byggt motorer för koncernkollegan Ferrari och ger Giulia rejäla prestanda: 0 - 100 km/tim på endast 3,9 sekunder och en toppfart om hela 307 km/tim.
Motorn är tillverkad helt i aluminium för så låg vikt som möjligt och är dessutom, trots sin höga effekt, snål. Koldioxidutsläppet vid blandad körning är 198 gram per kilometer.

Genom körprogramsväljaren Alfa DNA Pro kan föraren själv anpassa bilens uppträdande efter situation och yttre omständigheter. Genom lägena Dynamic, Natural, Advanced Efficiency och Racing skiftar bilen karaktär och samtliga kontrolleras av bilens hjärna "Chassis Domain Control" (CDC) som koordinerar bilens förarsystem och tekniker ombord.
Till nya Giulia erbjuds också ett nytt Connect 3D navigationssystem som utvecklats tillsammans med Magneti Marelli. Systemet använder en 8,8-tums TFT-skärm integrerad i mittkonsolen där föraren tillåts koppla upp sin mobiltelefon genom Apple Carplay och Android Auto, använda handsfree och spela musik såväl trådlöst som med sladd. DAB digitalradio finns tillgängligt precis som ett avancerat ljudsystem från Harman Kardon med hela 14 högtalare.

Nya Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kommer att bli levererad till de första kunderna under första kvartalet 2016. Intresserade Alfa Romeo Giulia kunder kan redan nu anmäla sitt intresse på www.alfaromeo.se. Inför lanseringen kommer det också finnas ett specialerbjudande på en speciell performance-modell för de allra första utvalda Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kunderna.

Är du journalist och önskar mer information? Kontakta:
Bjarne Petersen
Public Relations Director
Mobiltelefon: +45 2927 8832
E-post: bjarne.petersen@fcagroup.com
www.alfaromeopress.se / www.alfaromeopress.com
www.alfaromeo.se