26 guov 2019

Alfa Romeo på Motormässan i Geneve

• I Alfa Romeos monter syns vackra linjer, prestanda och lyx. • Uppkoppling och attraktiva utrustningsalternativ, Mopar®-tillbehören förstärker de särskilda egenskaperna hos Giulietta, Giulia och Stelvio. • Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio visas i Limited Editions "Alfa Romeo Racing" - dessa utgåvor firar förutom Alfa Romeos legendariska racerhistoria även att F1 teamet nu har en italiensk förare, Antonio Giovinazzi som tillsammans med forne världsmästaren Kimi Räikkönen ska skörda framgångar i kommande F1-säsong. Det är åtta år sedan en italiensk förare har deltagit i F1. • Alfa Romeo Stelvio Ti, (Turismo Internazionale) namnet som bara tilldelas de mest utrustade och högteknologiska versionerna med attityd. • Alfa Romeo Giulietta som årsmodell 2019 har uppdaterats och vidareutvecklats, men behåller sina klassiska, sportiga karaktärsdrag. • Fler spännande nyheter kommer att avslöjas under presskonferensen som hålls tisdagen den 5 mars.

Alfa Romeo på Motormässan i Geneve

• I Alfa Romeos monter syns vackra linjer, prestanda och lyx.

• Uppkoppling och attraktiva utrustningsalternativ, Mopar®-tillbehören förstärker de särskilda egenskaperna hos Giulietta, Giulia och Stelvio.

• Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio visas i Limited Editions "Alfa Romeo Racing" - dessa utgåvor firar förutom Alfa Romeos legendariska racerhistoria även att F1 teamet nu har en italiensk förare, Antonio Giovinazzi som tillsammans med forne världsmästaren Kimi Räikkönen ska skörda framgångar i kommande F1-säsong.
Det är åtta år sedan en italiensk förare har deltagit i F1.

• Alfa Romeo Stelvio Ti, (Turismo Internazionale) namnet som bara tilldelas de mest utrustade och högteknologiska versionerna med attityd.
• Alfa Romeo Giulietta som årsmodell 2019 har uppdaterats och vidareutvecklats, men behåller sina klassiska, sportiga karaktärsdrag.
• Fler spännande nyheter kommer att avslöjas under presskonferensen som hålls tisdagen den 5 mars.

Alfa Romeos modeller har med sin skönhet och italienska design spridit glädje i över ett sekel. I samma stund som tändningen aktiveras, väntar en grym körglädje och avancerad teknik på att släppas ut.
I år kommer Genevé-mässans besökare få uppleva ytterligare en vidareutveckling av varumärket.
Ingenting kan tydligare befästa Alfa Romeos DNA och dynamiska prestanda än varumärkets återkomst till Formel 1. Under säsongen 2019-säsongen kommer teamet att konkurrera på motorsportens högsta nivå under namnet "Alfa Romeo Racing". Förarna i årets säsong blir den italienska föraren, Antonio Giovinazzi, tillsammans med den forna världsmästaren 2007, Kimi Räikkönen.
F1 bilen kommer visas upp i Geneve, för att understryka de starka band som finns till "Alfa Romeo Racing" - versionen av Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio. De båda modellerna har genomgått evolution genom återkomsten av det historiska "Turismo Internazionale".
Uppdaterade Giulietta som årsmodell 2019 erbjuder en än mer skräddarskydd approach, med hela fem olika utrustningar och sex tillbehörspaket.

Fler spännande nyheter kommer att avslöjas under presskonferensen som hålls tisdagen den 5 mars.

 

Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio Limited Edition "Alfa Romeo Racing".
En av monterns höjdpunkter är specialversionerna "Alfa Romeo Racing" av Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio.
De tillverkas endast i 10 exemplar per modell och uppenbara likheter finns med den racingbil som tävlar i årets upplaga av F1. "Alfa Romeo Racing" - versionerna firar dels Alfa Romeos arv inom motorsporten, grundat 24 juni 1910 men även varumärkets satsning på Formel 1, i samarbete med Sauber.  Sedan sitt första race i Modena har den sportiga legenden vunnit en hel rad segrar och tagit ett antal pallplatser i många internationella mästerskap. "Alfa Romeo Racing"- är även F1 teamets nya namn inför säsongen.  Sauber och titelsponsorn Alfa Romeo har samarbetat sedan 2018 och gjorde under förra säsongen ständiga framsteg och slutade på en åttonde plats. Teamet har bytt namn inför årets säsong, men inga övriga förändringar gällande ägande förhållande och styrning.


Specialversionen av Quadrifoglio modellerna har självklart klätts i färgerna Trofeo White och Competizione Red. Lack i två olika toner kombineras med unika designdetaljer.
Profileringen inkluderar även Sparco racingstolar i kolfiber med röda sömmar, läderratt och växelspaksknopp med kolfiberdetaljer från Mopar®. Specialversionerna har alla en specialtillverkad bricka som firar Alfa Romeos tio Formel1- segrar. Racingkänslan förstärks med kolfibertaket till Giulia-versionen samt de bronsade 19 tums-fälgarna (20 tum till Stelvio), röda bromsok, keramiska bromsar samt slutröret Akrapovič.
Kofiberdetaljer är vanligt förekommande, på dörrspeglar, i sidokjolar, och instegslister (Giulia).
Under huven finns en 2.9 liters V6 Bi-Turbo bensinmotor som levererar 510 hk och 600 Nm i vridmoment.
Giulia Q har en topphastighet på 307 km/h och accelererar från 0 till 100 km/t på bara 3,9 sekunder. Stelvio är inte långt efter med en topphastighet på 283 km/t och accelererar från 0 till 100 km/t på 3,8 sekunder.
Båda "Alfa Romeo Racing" - modellerna har tonade rutor, adaptiv farthållare, Harman Kardon premium ljudsystem med DAB radio, Infotainmentsystemet Alfa TM Connect 8.8''tums skärm med 3D Navigation kompatibelt med Apple CarPlayTM, Android AutoTM.

Quadrifoglio

Endast Quadrifoglio versionerna får bära den legendariska klöversymbolen från 1923. De utmärker sig genom sin avancerade teknik och prestanda. När Stelvio Q introducerades var det första gången som 2,9 liters V6 Bi-Turbo motorn kombineras med den innovativa fyrhjulsdriften Q4.
En kombination som garanterar prestanda och köreufori men samtidigt oslagbart grepp och säkerhet i alla situationer.
Systemet AlfaTM Chassis Domain som både Giulia och Stelvio Q är utrustade med koordinerar bilens alla elektroniska system, exempelvis Q4 all-wheel drive (Stelvio Quadrifoglio), AlfaTM Active Torque Vectoring, AlfaTM Active Suspension, ESC och AlfaTM DNA Pro (med race-läge) - allt för att leverera en oslagbar prestandaupplevelse och köreufori.

Torque Vectoring tekniken optimerar Stelvio och Giulias
vridmomentsfördelning som utmärker bilarnas sportiga karaktär.
Den åttastegade ZF automatlådan, som är standard är kalibrerad till att växla på bara 150 millisekunder i Race-mode.
De två elektroniskt styrda kopplingarna i Torque Vectoring-systemet gör det möjligt att styra vridmomentet individuellt.
Det säkerställer en optimal down-force, även när bilen pressas till sina dynamiska gränser. Transmissionen har en lock-up-koppling för att ge föraren en kraftfull, exakt växling vid acceleration.

Beroende av DNA-läget optimeras oljeflödet i växellådan för komfort och följsam körning under alla förutsättningar och miljöer. I körläget Advanced Efficiency finns ett elektroniskt styrt cylinderavaktiveringssystem för att optimera bränsleeffektiviteten och minska koldioxidutsläppen.
För att maximera körupplevelsen är modellerna utrustade med rattpaddlar i aluminium och som är integrerade i rattstången.

 

Alfa Romeo Stelvio Ti
I Genève visas en Stelvio utrustad med en 280 hästars 2.0 turbo bensinmotor, i kombination med en 8-växlad automatisk växellåda och Q4-fyrhjulsdrift. Motorn är 4-cylindrig helt i aluminium och med en drivaxel i kolfiber. Alfa Romeo Stelvio med 2,0 liters turbo bensinmotor och som levererar 280 hk (vridmoment på 400 Nm vid 2 250 rpm) har klassledande acceleration. Bilen gör 0 till 100 km/t på bara 5,7 sekunder med en topphastighet på 230 km/h.
Den Stelvio Ti som finns på mässan är "Misano"- blå, de nya tonade baklyktorna kombineras med lyxig dekor - och flertalet kolfiberdetaljer. De kraftfulla 20-tums aluminiumfälgarna med gula bromsok i kombineras med svarta blanka detaljer runt de mörktonade rutorna, även avgasslutrören förhöjer bilens kraftfulla attityd.

Alfa Romeo Giulia Veloce Ti
Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, är utrustad med 280 hästars turbo bensinmotor. Motorn kombineras med en åttastegad automatlåda och Q4 fyrhjulsdrift. Giulia Ti, visas upp i "Misano"- blå. Modellen delar viss utrustning med sitt syskon Giulia Q, exempelvis svart tak, läderklädd instrumentbräda med kolfiber och läder- detaljer. Alcantara-stolarna med svarta sömmar, fångar ögat, liksom modellens många kolfiberdetaljer, växelspaksknoppen och spegelkåporna, belysta instegslister. Sidokjolarna med kolfiberdetaljer och bakspoilern är tongivande designelement från Quadrifoglio.
Modellens sportiga look förstärks med de fem- ekrade 19 tums aluminiumfälgarna med gula bromsok.

Infotainmentsystemet AlfaTM Connect erbjuder en 8,8 "tums skärm, kompatibelt med Apple CarPlayTM och Android AutoTM, adaptiv farthållare, tonade rutor, Harman Kardon premium ljudpaket med DAB-radio.


Alfa Romeo Giulietta Executive

I montern finns även minska syskonet i Alfa Romeo familjen, Giulietta. Modellen visas upp i en Visconti grön exteriör med en chokladfärgad läderklädsel, dörrpanel och instrumentbräda.
Blanka designdetaljer i den "V" formade grillen samt runt strålkastarna. Därtill kromade detaljer på backpegelkåpor, handtag, bakre stötfångare, medan fönsterlister och Giulietta-märket är förkromade. Infotainmentsystemet U-connect med en 6,5 tumsskärm, bakre armstöd, regn och skymningssensorer, elektrisk inner och ytter backspeglar samt bakre parkeringssensorer gör modellen mer komfortabel än tidigare. Helhetensupplevelsen blir komplett med takluckan och de nya bronsfärgade 18 tums aluminiumfälgarna.

Under motorhuven, finns en 120 hästars 1,6 liters Multijet-motor (Euro 6D-temp) i kombination med automatlådan Alfa TCT. Med Alfa-DNA väljer föraren bilens karaktär genom att motorns vridmoment modifieras, bromsarna, TCT-växlingen, responsen, styrsystemet ESC, Alfa Q2 elektroniska differential och ASR-systemet för maximalt grepp. Föraren kan välja mellan tre olika lägen beroende på vägförhållanden och körstil.

 

Alfa Romeo Giulietta Veloce

Sportiga Giulietta Veloce har fått ett tuffare utseende och mer teknik för en överlägsen körupplevelse.
Nya sportiga stötfångare, gula överdimensionerade bromssystemet Brembo. Svartglänsande finish på spegelkåpor, handtag, grill, dimljusringar och de dubbla utloppsrören.
Sidokjolarna, de tonade rutorna och nya 18-tums aluminiumfälgar förstärker den sportiga helhetsupplevelsen.
Interiört på nya Giulietta Veloce återfinns flertalet moderna, sportiga detaljer såsom nya Alcantara och tygstolar med kontrasterande gula sömmar, samma detaljer återfinns på växelspaksknopp, handbroms och på sportratten. Nackstöd med Alfa Romeo-logotyp, aluminiumpedaler och instegslister, sidolister.
Giulietta Veloce drivs med en 2,0 JTDM, 170 hästars motor (6D-temp) i kombination med sexväxlad Alfa TCT automatlåda.

Teknikpaketet till Giulietta innehåller: 7 tums Alpine Infotainmentsystemet "Alfa Connect", backkamera, och bakre parkeringssensorer, USB-HDMI-ingång och Mopar® Connect kompatibelt med Apple CarPlayTM och Android AutoTM.  

Android Auto, Google Play and Google Maps are trademarks of Google LLC. Apple CarPlay is a registered trademark of Apple Inc.

 

FCA Bank
Även i år är FCA Bank närvarande vid motormässan i Geneve. Vid bankens bemannade disk kan besökarna få veta mer om de olika skräddarsydda erbjudanden som FCA bank och dess dotterbolag Leasys kan erbjuda på varje marknad.
FCA Bank levererar (direkt eller via dotterbolag) finans- och försäkringsprodukter i 17 europeiska länder samt i Marocko.
(I Schweiz är det representerat av FCA Capital Suisse SA). Kredit-, leasing-, uthyrnings- och mobilitetsfinansieringsprogrammen från FCA Bank är speciellt utformade för återförsäljarna, privat samt företagskunderna.
Mer information finns följande webbplatser: www.fcabankgroup.com - www.leasys.com - www.fcacapital.ch