27 guov 2014

Alfa Romeo MiTo och Giulietta QV visas i Genève

Beteckningen QV är förknippat med Alfa Romeo sedan 1923 då Ugo Sivocci vann Targa Florio och vars bil då bar den gröna fyrklövern för första gången. Sedan dess har alla racing Alfor smyckats med denna tursymbol som blivit ett av bilvärldens mest välkända emblem. Från 1960 började det dessutom användas på vissa av Alfa Romeos produktionsmodeller.

Alfa Romeo MiTo och Giulietta QV visas i Genève
  • Den legendariska beteckningen Quadrifoglio Verde återkommer på Alfa Romeo Giulietta och MiTo på bilsalongen i Genève. QV-versionerna kännetecknas av Alfa Romeos sportiga DNA med exteriöra och interiöra nyheter.
  • Giulietta QV får dessutom den nya 1750 cc bensinturbomotor på 240 hk som hämtats från märkets kompakta supersportbil Alfa Romeo 4C.
  • En speciell "Launch Edition" av Giulietta QV kommer att byggas i endast 500 exemplar som kan fås med den nya grå matta lacken Magnesio Grigio.

Beteckningen QV är förknippat med Alfa Romeo sedan 1923 då Ugo Sivocci vann Targa Florio och vars bil då bar den gröna fyrklövern för första gången. Sedan dess har alla racing Alfor smyckats med denna tursymbol som blivit ett av bilvärldens mest välkända emblem. Från 1960 började det dessutom användas på vissa av Alfa Romeos produktionsmodeller.

Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde
Alfa Romeo Giulietta firar 60 år som modellbeteckning. Förutom att åter iklädas QV-beteckningen får Giulietta den nya 1750 cc stora direktinsprutade turbomotor helt i aluminium som tagits fram för Alfa Romeo 4C. Den ger 240 hk vid 6.000 varv/min och kraftfulla 340 Nm mellan 2.100 och 4.000 varv/min men utvecklar hela 80% av maximala vridmomentet redan vid 1.800 varv/min. Motorn ger däremd 135 hk/l och 194 Nm/l cylindervolym.

Giulietta QV med 1750-motor kombineras med Alfa Romeos sexstegade TCT dubbelkopplingslåda som kan växlas manuellt sekventiellt eller helt automatiskt. Växlingarna kan ske genom de "paddlar" som sitter på rattens baksida.

Prestanda är imponerande för Giulietta QV. 0-100 km/tim går på 6,6 sekunder och toppfarten är över 240 km/tim.
Alfa Romeo Giulietta kommer att byggas i en speciell "Launch Edition" i endast 500 exemplar och som kan fås med den nya matta grå lacken Magnesio Grigio. Den kännetecknas exteriört av spoiler och ytterbackspegelkåpor i kolfiber, frontspoiler och bakre kjol med "airdam", sidokjolar och 5-håls 18-tums aluminiumfälgar med glansig lack i antrazitgrått.

På den vanliga Giulietta QV är även backspegelkåporna, frontgrillen, dörrhandtagen samt dimljussargarna lackerade i glansig antrazitgrå färg. På vänstra framskärmen sitter det klassiska Quadrifoglio Verde-emblemet. Grova avgasrör ger både kaxig look och ett mäktigt sound. Bromsarna är röda Brembo fyrkolvsok med 320 mm bromsskivor.

Interiören i Giulietta QV präglas av detaljarbete och omsorgsfulla materialval. Instrumenttavlorna är nya och försedda med QV-loggor, de heldragna sportstolarna är klädda i läder och Alcantara, den nya läderratten (platt nedsida) har vita sömmar och växelväljarens damask och parkeringsbromsens läderklädsel har vita och gröna sömmar. Dessutom är innertaket svart. Sportpedaler i aluminium samt specialmattor kompletterar den påkostade inredningen.

En annan viktig nyhet för Giulietta MY2014 är den nya 175 hk starka 2,0-liters JTDM dieselmotor som kommer i kombination med Alfas 6-stegade TCT dubbelkopplingslåda och som får sin första publika visning på Genève-salongen.

Den är utrustad med den senaste generationens Multijet-insprutning med nya innovativa injektorer som med ännu högre precision sprutar in bränslet och som kan klara upp till åtta injektioner per cykel. Det ger en bättre förbränningsprocess, tystare gång och mindre utsläpp av kväveoxid NOx.

Den nya motorn har dessutom ett mindre turboaggregat som ger högt vridmoment redan vid låga varvtal - 350 Nm vid 1.750 varv/min. Prestanda skäms inte för sig. Med den 175 hk starka dieselmotorn gör Giulietta 0-100 km/tim på 7.8 sekunder och toppfarten är 219 km/tim. Bränsleförbrukning vid blandad körning är 4,4 l/100 km och CO2-utsläppen 116g/km. Motorn uppfyller Euro 6-kraven.

Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde

Alfa Romeo MiTo är i QV-version en av marknadens sportigaste kompaktbilar. Utsidan präglas av ett sportigt utseende med detaljer som en bakre takspoiler, dubbelpipigt kromat avgasutblås samt backspegelkåpor, frontgrill, dörrhandtag och sargarna runt främre strålkastarna och bakljusen i polerad finish. Fälgarna är 5-håls 17-tummare i aluminium och bromsoken är rödlackerade. Även MiTo kan fås med den nya grå matta lacken Magnesio Grigio.

Interiören är sportig med ny läderratt (platt nedsida) med vita sömmar, nya instrumenttavlor med QV-loggor, Competizione instrumentbräda i kolfiberlook och speciella mattor. Parkeringsbromshandtaget är läderklätt med vita sömmar och växelspaksnopp och -damask försedda med gröna och vita sömmar.

Under motorhuven sitter en 1,4-liters MultiAir bensinturbo med Alfas 6-stegade TCT dubbelkopplingslåda. Motorn ger 170 hk vid 5.500 varv/min och 230 Nm vid 2.500 varv/min (250 Nm när DNA-väljaren är i läge Sport). Med den motorn gör MiTo Quadrifoglio Verde 0-100 km/tim på 7,3 sekunder och toppfarten är 219 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 5,4 l/100 km och CO2-utsläppen 124 g/km. Motorn uppfyller Euro 6-kraven.

Till Sverige i maj/juni
Både Alfa Romeo Giulietta QV och MiTo QV beräknas komma till Sverige i slutet av maj - början av juni. Priser är ännu ej fastställda.


Torbjörn Lundgren
PR Manager