17 čakč 2013

Alfa Romeo Giulietta Tributo Sivocci hedrar legend

Alfa Romeo i Sverige hedrar den legendariske racerföraren Ugo Sivocci med en specialversion av Giulietta QV. Sivocci var den förste Alfa-föraren som vann Targa Florio på Sicilien. När han under test kraschade och omkom hade han startnummer 17 på sin bil. Därför säljs Giulietta Tributo Sivocci i endast 17 exemplar.

Alfa Romeo Giulietta Tributo Sivocci hedrar legend

Alfa Romeo i Sverige hedrar den legendariske racerföraren Ugo Sivocci med en specialversion av Giulietta QV. Sivocci var den förste Alfa-föraren som vann Targa Florio på Sicilien. När han under test kraschade och omkom hade han startnummer 17 på sin bil. Därför säljs Giulietta Tributo Sivocci i endast 17 exemplar.


Bilen är baserad på Giulietta QV med en 4-cylindrig motor på 1.742 cc, 235 hk och 6-växlad manuell växellåda. Bilen är lackerad i "Rosso Competizione" och är rikligt utrustad. Bland annat finns larm och dubbellåsning, svart läderklädsel, Bose ljudsystem, Blue&Me, elektriskt infällbara sidospeglar, parkeringssensor, elektriskt justerbart svankstöd och 18-tumsfälgar (55E). Dessutom kommer varje bil att ha ett exklusivt emblem på varje framskärm med texten "17 Sivocci".

Priset på bilen är 289.990 kr.


Vem var Sivocci?

År 1923 körde Alfa Romeos "ständige tvåa" Ugo Sivocci Targa Florio i en Alfa Romeo RL, prydd med en fyrklöver för att bringa tur (Quadrifoglio Verde på italienska). Det måste ha fungerat eftersom han vann! Alfa Romeo lät fyrklövern fortsätta pryda sina tävlingsbilar och vann därefter Targa Florio fem år i rad! Sedan dess har fyrklövern symboliserat det motorsportsliga hjärtat hos Alfa Romeo. Erkänt och firat av Alfisti över hela världen.

Ugo Sivocci föddes i Salerno den 29 augusti 1885 och avled den 8 september 1923 då han provkörde den senaste tävlingsbilen (P1). Sivocci började sin tävlingskarriär som cyklist. Efter första världskriget arbetade han som bilmekaniker i Milano. Eftersom han var en nära vän till Enzo Ferrari blev han anställd av Alfa Romeo 1920 för att köra i Alfas tremannateam (Alfa Corse) med Antonio Ascari och Enzo Ferrari. Med HP 20-30 ES Sport slutade han på andra plats i Parma - Poggio Berceto. År 1923 började han köra Alfa Romeo RL och vann snabbt många tävlingar. Samma år vann han också Targa Florio med RL som blev hans största racingframgång. Tävlingen blev en stor framgång även för Alfa Romeo med Sivocci på förstaplats, Ascari på andraplats och Masetti på fjärdeplats. Den 8 september omkom Sivocci då han testade Giuseppe Merosis nya Alfa P1 på Monza. Ugo Sivoccis bil bar då nummer 17, som inte sedan dess tilldelats någon italiensk tävlingsbil.

För att hylla 90 år av motorsport och fantastiska bilar lanserar vi därför "Alfa Romeo Giulietta Tributo Sivocci". Eftersom 17 är ett heligt nummer som ej används av italienska tävlingsbilar efter Sivoccis fatala krasch har vi valt att erbjuda Tributo Sivocci i en upplaga av just 17 stycken.

Torbjörn Lundgren, PR Manager